Élménybeszámoló

Országos Kéktúra: 24.szakasz.

Putnok-Gömörszőlős  ( Putnoki-dombság )

2022. január 18-án, kedden reggel , a vasútállomástól, tavalyi pecsételőhelytől, vágtunk neki, a közel 20 km-es szakasznak, hogy felkeressük a számunkra ismeretlen tájat, a Putnoki-dombságot.

A fagypont alatti hőmérséklet sarkalt bennünket, hogy mihamarabb elérjük a szépen felújított városközpontot, s rátérjünk arra az utcára, mely kivezet bennünket a városból.Ennek a hosszú utcának lakóházai sokat elárulnak arról, hogy itt olyan közösség van , mely szerény, vagy nagyon szerény körülmények között él.
       Rátértünk egy olyan patak völgyre, melynek neve, mint földrajzi név elrettent-a Szörnyű-völgyre.Hazánkban még nincs egy ilyen negatív jelzővel illetett név. Igaz, hogy Baranyában van Patkányos, Hevesben Baj-patak, Borsodban Nyögős  na, de ilyet ?
      A megnevezés forrása talán egy a népi hiedelemvilágból ismert farkas-vérfarkas. A megbántott juhász halála után farkassá vált és alaposan megdézsmálta volt gazdájának állatait. Talán a patak a mindenkori árvíz idején szörnyű pusztításokat végezhetett ? Ki tudja.

Mi egyáltalán nem rémisztő patakot láttunk, hanem egy szépen csordogálót, itt-ott látványos kanyarulatokat írván le. A jó részt erdő koszorúzta völgy ,kellemes hangulatot áraszt a maga csendjével.Azért egy kicsit furább hangulatunk lett, amikor menet közben rácsodálkoztunk arra, hogy valaki, vagy valakik az egyik fa vastagabb ágára ráakasztottak egy mózes kosarat, szerencsére baba nem volt benne..Ez még viccnek sem jó ötlet.
         Hamarosan felvidultunk viszont, amikor egy csinos kis tóhoz értünk.Teljesen befagyott.A jeget egy-két helyen meglékelték. Ezt a tavat a patak felduzzasztásával hozták létre még a múlt század elején a horgászok örömére, de valószínű a patak vízszint szabályozására is. Nemcsak a két Niagara- befagyott vízesés látványos, de a pici kettős " vízesés "  is, hely, ahol a tó vize lefolyik.Nem láttunk egy árva lelket sem, a halőr bódé zárva. Igazán felemelő látvány volt, az a pici, de élet vidám kis fenyőcske, mely a tó közepén zöldell.

A hideg ösztökélt bennünket, hogy gyorsabban szedjük a lábunkat, hiszen a legelső pecsételőig még sok km van.Ennek ellenére, menet közben kis időt szántunk arra, hogy a természet adta, kiváló vitaminforrásból, a csipkebogyóból egy-egy marékkal szedjünk.
    Az útba eső két Mohos-tó nem igazán látványos, de paleobotanikai szempontból annál jelentősebb.Nem is időztünk itt sokat, de nem felejtettük el azt , hogy a két mélyedés között itt valaha egy kis vár is emelkedett.Folytattuk utunkat, s szippantottunk a friss, hideg levegőből.
    Végül megérkeztünk, a magyar irodalom történetből is jól ismert Kelemérre. A szabadságharc leverése után itt szolgált egy rövid időre Tompa Mihály, mint lelkipásztor és itt írta meg leghíresebb versét, A gólyához. Rendezett központ, református templommal, a nagy költő mellszobrával, emlékházzal, melynek lépcsős bejáratánál van a pecsételő.

Kelemért sokan ismerik, hallottak róla, de valószínű a következő pecsételő helyről, Gömörszőlősről már kevesebben. Csupán fél órai járásra van, így Tompa Mihály is könnyen eljuthatott az itteni hívekhez. Emlékére a helyiek egy domborművet emeltettek.Kisközség ( lakóinak száma 80 fő körüli ), de ma már nagy vonzóerőt jelent a turisták számára.A falu bejáratánál levő névtábla is igényesen van megalkotva.Szinte minden lakóház fel van újítva.A köztéri telefonfülke is egyedi, ilyet máshol nem láttunk.Olyan turista csalogató is van, mint például mezit lábas ösvény, dézsafürdő, labirintus, Gyümölcsös pihenő-Meditációs hely.A falu gazdálkodói által egykor használt szántáshoz, vetéshez, aratáshoz, stb. eszközök tárháza a Szabadtéri Múzeum területén van.Van ott tűzoltó berendezés és több szánkó, szán is.Az ún. Biokertes Vendégház magáért beszél. Ha valaki helyiek által termelt enni-innivalóra vágyik megkapja a helyi boltban.Nyaranta nagyszabású kulturális rendezvénysorozat várja a kicsi falu a Nagyvilágból az érdeklődőket.Felcsillan a szemünk, amikor kisbabával látunk egy helyi anyukát, Van itt élet és remény arra, hogy élhető falu, fenntartható faluközösség maradjon a határon inneni Gömör ország egyetlen olyan településén, mely őrzi nevében is a Gömör hely nevet.

Itt a faluvége, de nem kiskocsma

A túra következő állomása is tartogatott meglepetést, de ez már nem épített látványosság, hanem természeti. Zádorfalváig vezető úton szemet gyönyörködtetőek a hepe-hupás dombok, a csend, a nagy kiterjedésű rét és kaszáló adta lehetőség, hogy igen távolra ellássunk és -igazán a " természet lágy ölén "legyünk.

Amikor a távolban már feltűnt a falu templom tornya, az út jobb oldalán látni véltünk egy sor kupacot, gondoltuk ezek hangyabolyok lehetnek. Közeledvén azonban elcsodálkoztunk azon, hogy ez a terület  klasszikus értelemben vett zsombék-sásas.A Bors-patak széles völgyéről van szó, ahol a patakmederben hol folyik víz, hol nem és áll-pang.Ez félig vizes, félig szárazföldi jellegű terület. Itt a lappangó víz adja a lehetőséget ennek a típusú sásnak.A zsombékok tetején nádas láprétek növényei vannak. A sűrű, csomókban növő lápi növény , gyakran egy méter magasan kiemelkedő kéve szerű, erős, vastag fonadéka.Ezt meg is tapasztaltuk. A falu bejáratánál emelkedő dombok oldalában több helyen suvadások bontják meg a talajréteg egyensúlyát.

Maga a község jóval népesebb, mint Gömörszölős, igaz lakóinak száma így sem haladja meg jóval a fél ezret. Egykori kisnemesi kúriákat látni. Több lakóépület szépen fel van újítva. A nap utolsó pecsétjét az italboltban találtuk meg. Ha kéktúrás igazolni akarja azt, hogy itt volt,vegye figyelembe a nyitvatartási időt.Mivel a településen több busz megálló van, ezek menetidejét is nézze meg előzetesen. Nekünk szerencsénk volt és sikerült visszajutni épen és egészségesen, élményekkel telve Gömör ország kisvárosába, Putnokra.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon